Home Releases Management Cyberpage Contacts Online Store!
   

NEW RELEASES
-ALL LABELS
-MUSEA
-BRENNUS
-ANGULAR RECORDS
-GAZUL
-ETHNEA
-GREAT WINDS
-THUNDERING
-REBEL
-BTI
-DREAMING
-BLUESY MIND
-MUSEA PARALLELE
-MUSIPHYLE
CATALOGUE
SPECIAL OFFER
SELECTION OF THE MONTH
INFORMATION SHEETS
STORES
WEBZINE


> MUSEA >> RELEASES >> CATALOGUE >> TRACE: Birds

 
Birds
14.99 € Ref: FGBG 4176


TRACE (Pays-Bas)
Birds

1 - Bourree (2'26)
2 - Snuff (2'24)
3 - Janny - In A Mist (1'12)
4 - Opus 1065 (7'45)
5 - Penny (2'41)
6 - Trixie-Dixie (0'26)
7 - King-Bird (I. First Avenue/II. Sculptor-Bird/III. Second Avenue/IV. Preacher-Bird/V. Third Avenue/VI. Birdcorps/VII. Firecorps/VIII. Birdcorps/IX. Mail-Bird/X. Fourth Avenue/XI. Soul-Bird/XII. Mail-Bird/XIII. Sculptor-Bird/XIV. Second Avenue/XV. Preacher- (21'58)
8 - Birds - Short Edit (3'39)
9 - Tabu - Second Version (4'14)
 

Dutch Trio (Keyboards, bass & drums) led by ex-EKSEPTION keyboards player Rick Van Der LINDEN, TRACE was considered as the most famous super-group of its country. Its music includes virtuoso, researched, complicated, ever evolving themes, full of breaks and instrumental developments where the keyboards player could show his talent on Hammond organ, synthezisers, harpsichord, piano and Mellotron. By the profusion of its themes and the numerous melodies which compose it, TRACE's music is close to EMERSON, LAKE & PALMER and YES. The eponymous album have been originally recorded in 1974, and its Musea reissue includes some bonus tracks. An essential classic of the golden Progressive rock era ! The second album "Birds" (1975) was Golden record at that time. Before founding EKSEPTION and creating classical rock, Rick VAN DER LINDEN offers the expression from his art where his typically Seventies analog keyboards sounds are pure jewels in fantastic instrumental developments close to THE NICE or EMERSON, LAKE & PALMER. Englishman Ian MOSLEY (Future MARILLION drummer) appears here, as well as CURVED AIR's Darryl WAY's violin on one track. "The White Ladies" (1977) includes a new rhythm section, a second keyboard player and a saxophonist. Our man goes back to more melodious themes and richer arrangements, melting classical music with rock & jazz and leaving behind a little bit his virtuosity with the organ. This piece of work features a string section and is therefore more symphonic and impressionistic. Not to be missed !

Trio claviers, basse & batterie mené par l'ancien claviériste de EKSEPTION Rick Van Der LINDEN, TRACE était considéré comme le plus fameux des super-groupes néerlandais (Comprenant les meilleurs instrumentistes du pays dans leurs domaines respectifs). Sa musique était virtuose, recherchée et complexe, avec des thèmes en perpétuelle évolution, pleine de breaks et de développements instrumentaux mettant en valeur le talent du claviériste (Orgue Hammond, synthétiseur, clavecin, piano, Mellotron...). Par la luxuriance de ses thèmes et la multitude de mélodies qui les composent, la musique de TRACE se rapproche de EMERSON, LAKE & PALMER et YES, avec une inclination certaine pour la revisitation de thèmes classiques. Le premier album a été originellement enregistré en 1974, et sa réédition par le label Musea comporte des bonus. Un album essentiel de l'époque dorée du rock Progressif ! Sur "Birds" paru un an plus tard, l'Anglais Ian MOSLEY (Futur Steve HACKETT & MARILLION) remplace Pierre Van Der LINDEN (Batteur de FOCUS, aucun lien de parenté avec le claviériste !), permettant à la formation de s'adonner à la pleine expression de son art, où les claviers analogiques au son typique des Seventies font merveille dans d'époustouflants développements aux couleurs classiques à la Keith EMERSON. Ler violon de Darryl WAY (CURVED AIR) y fait une apparition remarquée sur un titre. En 1977 avec "The White Ladies", Rick Van Der LINDEN renouvelle son personnel, recrutant une nouvelle section rythmique, un claviériste et un saxophoniste. Il offre alors une musique moins virtuose et basée sur ses prouesses à l'orgue, préferant dispenser des thèmes plus mélodieux et des arrangements plus riches, fusionnant classique, rock & jazz, aux fins de développer une oeuvre plus symphonique, impressionniste, lyrique. Notre homme est aidé en celà par une section de cordes.