Home Releases Management Cyberpage Contacts Online Store!
   

NEW RELEASES
-ALL LABELS
-MUSEA
-BRENNUS
-ANGULAR RECORDS
-GAZUL
-ETHNEA
-GREAT WINDS
-THUNDERING
-REBEL
-BTI
-DREAMING
-BLUESY MIND
-MUSEA PARALLELE
-MUSIPHYLE
CATALOGUE
SPECIAL OFFER
SELECTION OF THE MONTH
INFORMATION SHEETS
STORES
WEBZINE


> MUSEA >> RELEASES >> CATALOGUE >> MONA LISA: Grimaces

 
Grimaces
6.95 € Ref:


MONA LISA (France)
Grimaces

 

Even on its first record "L'Escapade" (1974), MONA LISA appeared as a dedicated follower of the theatrical, emotional and melodramatic rock created by ANGE. The emphasis, the sensibility, the vocal subtlety of Dominique Le GUENNEC goes beyond the usual style. He "lives" his lyrics and surprises the listener by performing an expressive and suggestive music that evoke GENESIS. The group got better with each album. "Grimaces" (1975) and especially "Le Petit Violon De Monsieur Grégoire" (1976) are two different landmarks of their technical maturity, that is evident thanks to a Steve HACKETT style of guitar and the growth of the singer's vocal power and charisma. "Avant Qu'Il Ne Soit Trop Tard..." (1977) is a success for this band, given that it mixes the vocal emphasis with the theatricality of its music, and it also goes beyond this thanks to a great instrumental variety and truly captivating and powerful melodies. Dominique Le GUENNEC decided then to leave, and the vocals were then offered to drummer Francis POULET. "Vers Demain" (1979) shows then a come-back to more concise and direct theatrical rock. Still, the former, after the final split-up of his true band, went back again to his first love at the end of the century. He gathered again the other musicians of VERSAILLES in order to re-create this lost alchemy. "L'Ombre Et La Lumière" is then MONA LISA's comeback. This 1998 album shows a music that has remained as expressive, poetic, melodramatic and suggestive as ever. This unique formula was by the way the sensation of the year 2000 edition of the famous ProgFest, creating a great enthusiasm amongst the American audience due to their typical French style ! You can find this exceptional show on the Musea CD "ProgFest 2000", as well as on DVD. No doubt about it, this is the inspirational quality that allows MONA LISA to remain among the greatest of the French-speaking line-ups of the Seventies. A true landmark of the Seventies French Progressive rock scene !

Dès son premier album "L'Escapade" (1974), MONA LISA se révéla comme un digne émule du rock théâtral, émotionnel et mélodramatique, inauguré par ANGE. L'emphase, la sensibilité et la subtilité vocale de Dominique Le GUENNEC transcende, "vit" les textes et interpelle l'auditeur. Elle se marie à la perfection avec des musiques expressives et suggestives, évoquant par là même les saynètes de GENESIS. Le groupe s'affirma au fil des albums: "Grimaces" (1975), et surtout "Le Petit Violon De Monsieur Grégoire" (1976) constituant deux étapes marquant une maturité technique atteinte, avec un guitariste au jeu hackettien, et le développement du pouvoir vocal et charismatique du chanteur. "Avant Qu'Il Ne Soit Trop Tard..." (1977) consacre la réussite de la formation pour mêler l'emphase vocale, une certaine forme de théâtralisation de sa musique, tout en la sublimant par une grande richesse instrumentale et de véritables mélodies captivantes, très fortes. Dominique Le GUENNEC décide alors de se retirer, laissant les commandes et le chant au batteur Francis POULET. "Vers Demain" (1979) marque à cette occasion un retour à un rock théâtral plus concis et direct. C'est pourtant ce premier qui, après la dissolution finale de son groupe de toujours, prend l'initiative en cette fin de siècle. Il fait appel aux musiciens de VERSAILLES pour tenter de recréer l'alchimie perdue. "L'Ombre Et La Lumière" marque donc le grand retour de MONA LISA. Ce millésime 1998 propose une musique toujours aussi expressive et poétique, mélodramatique et suggestive. Cette formule inédite sera d'ailleurs la sensation de l'édition 2000 du fameux ProgFest, enthousiasmant le public étasunien par son côté franchouillard et ses dégustations de camembert ! Vous pouvez retrouver ce concert exceptionnel, les effluves fromagères en moins, sur le CD Musea "ProgFest 2000" (Egalement disponible en DVD). C'est sans doute la qualité de son inspiration qui vaut à MONA LISA de figurer en bonne place dans le panthéon des formations francophones les plus connues des années soixante-dix. Ne passez pas à côté de l'une des formations essentielles de la scène française du rock Progressif des Seventies !